Thursday, November 10, 2011

Amerikansk førerkort og andre solotur

På tirsdag var jeg på DMV (USA's svar på biltilsynet), og tok Amerikansk førerkort.. Tenkte det var like greit, da det bare koster $48.. Det består av en teoriprøve og en oppkjøring.. Det er det.. Teoriprøva består av 20 spørsmål og man kan ha 5 feil.. Når jeg hadde svart på spørsmål 16, stod det hadde jeg hadde bestått.. Jeg rusler tilbake til damen jeg pratet med, men der sitter en eldre mann som tydeligvis skal fornye førerkortet sitt, så jeg setter meg ned å venter.. Han skulle reise seg opp å se ned i en maskin og ta en synstest.. Han brukte ikke briller eller linser, så det var visstnok kjempepositivt.. Det at han brukte ca 1 minutt på å reise seg fra stolen og flytte seg en halv meter bort til denne synstest maskinen, det var ikke noe å tenke på.. Han klarte såvidt å holde seg oppreist og holdt seg GODT fast i disken.. Han leste opp bokstavene og damen så veldig fornøyd ut med resultatet.. Sånn, da har han førerkort 1 år til.. Han beveger seg sakte og usikkert ut mot bilen mens ler litt for seg selv.. Det går rundt 10 minutter etter han har gått ut døra, og ser man det.. Han klarte å kræsje med tre biler i første kryss ut fra DMV....... Ikke noe alvorlig, det skal sies..
   Det er tid for min oppkjøring.. Jeg steger inn i bilen og må vise at alt av lys funker og at tuta er i orden.. Alt ser fint ut og vi kan kjøre.. Jeg skal kjøre inn i et pittelite inngjerda område.. Latterlig enkelt.. Fikk en "oppgave" om å rygge 15 meter.. Jeg hiver spaken i revers å smyger bakover mens jeg kikker i speilene.. Sånn skal man tydeligvis IKKE rygge, man må nemlig kikke ut bakruta tilfelle det kommer en unge på sykkel...... 10 minutter senere skal jeg parkere bilen innenfor 4 kjegler og "oppkjøringa" er ferdig.. Ikke rart det er ulykker langs veien..

Onsdag var det min andre solotur.. Jeg åler meg ut av senga sånn rundt 05.00 og drar kroppen ut på kjøkkenet for å stu i meg noe frokost.. Etter at frokosten er slukt er det bare å komme seg på skolen.. Liker forresten at det er rundt 20 grader så tidlig på morran i november.. Vi får tildelt et fly, pre-flighter og setter kursen mot New Smyrna.. Vi har 4 landinger før jeg skal ut på tur alene.. Jeg hiver ut instruktøren, starter flyet og får taxi instrukser til rullebane 2 hvor jeg ta takeoff.. En liten runde og jeg nærmer meg rullebanen igjen.. 300 fot, 200 fot, 100 fot, 50 fot og der er jeg på bakken igjen.. Det er så fantastisk gøy! Ser frem til neste flight igjen =)..

Ha en strålende dag der hjemme =)

Heeeeeeejdå

No comments:

Post a Comment