Tuesday, September 27, 2011

Dagene er fullbooket

Jeg har hvertfall nok å gjør.. Det er det ikke noe tvil om..
På mandag begynte vi, i tillegg til "ground school PPL" (PPL er Privat Pilot Licence sånn for ordens skyld), ATC communication ground school (ATC = Air Traffic Control).. Her lærer vi om hvem vi skal snakke med, når vi skal snakke med de forskjellige, hva man skal si og hva man SKAL huske.. Og en hel masser av andre ting man må passe på.. Så nå har vi skole fra 13-18.. Før eller etter dette er det flight eller orals.. Og hva gjør man resten av tiden? Jo, da leser man.. PPL boka består av litt over 800 tunge sider hvor det står helt ny informasjon og dette går man gjennom på skolen iløpet av fire uker.. I tillegg har vi vår egen "bibel".. Denne er på litt over 1000 sider og består av to deler: FAR (Federal Aviation Regulations) og AIM (Aeronautical Information Manual).. Her er det bare å slå seg løs..
Så, MYE ny informasjon som skal inn i toppen på veldig kort tid.. Har hørt noen som har sagt at det å være pilot på et rutefly må nesten være det samme som å kjøre buss.. Vet ikke helt hva de mener med "nesten som å kjøre buss"..
Ja, man sitter i et sete i x antall timer i strekk..
Ja, man frakter passasjerer fra destinasjon A til B..
Ja, man har ansvar for andres liv..
Men nesten det samme? Beklager, men det er ikke litt likt engang.. Alt blir en rutine, men FYTT man må bruke mye tid på å lære seg dette..

Ellers.. Tjaa.. Hva ellers.. Jo, jeg var på kino en dag.. Var en liten kino med bare 25 saler..  Og filmen var "Killer Elite" med Jason Statham, Robert De Niro og Domicin Purcell.. Filmen kan anbefales! Kino betyr jo popcorn og brus, og etter billetten var hentet, massjerte vi til kiosken for å hamstre.. Jeg bestilte en medium cola og en liten popcorn.. Damen bak kassa lurer på om jeg vil oppgradere fra medium til stor drikke for bare 70 cent, og Marius nikker og sier ; "Yes, please".. Nå hadde ikke jeg med meg en tralle, men fikk heldigvis rulla tønna med cola inn i salen.. Jeg hadde ikke klart å drikke halvparten engang når filmen var ferdig.. Jeg burde jo tenkt over at jeg var i USA og alt som heter large her er STORT!

Mandag var det forresten igjen klart for flytime etter ground school.. Og til min store overraskelse ble det enda en kansellert flight..  Så nå har jeg fremdeles 3 flytimer og nå FEM kanselleringer.. Hvilket betyr, hvertfall ifølge reklamevideoen for skolen, at jeg nå har 360 soldager med perfekt flyforhold.. Det kan jo ikke bedre bli! Nei, det er ikke litt det samme engang..

Klokken har passert midnatt og det er klart for å få litt søvn.. I morgen er det klart for ground school prøve, så mer lesing i morgen..

Dere der hjemme får ha en fine onsdag!

Takk og farvell!

No comments:

Post a Comment