Monday, September 19, 2011

There's a first time for everything...

Klokken har slaget 8 og det er på tide å dra seg ut av senga.. Jeg har en spennende dag foran meg! Det er ikke lenger tid til å gjøre "hva man vil" her.. Alvoret har startet og nå er alt man vil gjøre er å være så effektiv på skolen som mulig.. Men det er jo derfor jeg er her!
 Vel ute av senga vender jeg nesa mot kjøkkenet for å konsumere dagens frokost, bestående av "grovt brød" med stekt egg.. Roter nedi skolebagen og sjonglerer meg frem til Jeppesen Private Pilot boka, som ser sånn ut:
Da er det bare å prøve å få lest litt.. Stoffet er ganske tungt, ikke umulig, men TUNGT.. Mange andre har klart det før meg, så det skal gå seg til! Etter litt lesing var det "ground school orientation", så da var det å spurte ned i bilen og spinne avgårde til skolen.. Etter orienteringsmøte var det duket for "oral lesson" nummer 3..
Idag er skoledag nummer 1 og skolen er fra 15.30-18.00, mandag til fredag.. Dette høres nok lite og kjempe lett ut, men som tidligere nevnt, dette er TUNGT stoff.. Mye stoff.. Og en prøver å ha 1-2 aktiviteter med instruktøren om dagen.. Enten det er flight eller "oral lessons".. Så noe å gjør har man uansett..
Klokken nærmer seg 18.00, første "ground school dag" er over og jeg er rundt middels klar for min første flytime som nå er rett rundt hjørnet! Det er dette jeg har ventet på.. Jeg og instruktøren min får "utdelt" et fly, Cessna 172S, og traver ut mot flyet.. Vi tar en rask inspeksjon rundt flyet, sjekker at alt er greit, setter oss inn i flyet, sjekker at alt er som det skal der også, intruktøren roper; "CLEAR PROP!" ut av vinduet og motoren startes.. Vi "taxer" utover på rullebanen.. "Taxe" er altså å kjøre fly på rullebanen.. Så er det sagt.. Bremsen i bunn, speed'en i bunn, bremsen slippes og vi er igang.. Noen sekunder senere drar jeg "flight controll'en" bakover og jeg har nå tatt min første take-off! Det var en herlig opplevelse! Vi klatrer opp til 2000 fot, men er litt skyer så vi spør om klarering opp til 3000 fot for å komme over skyene.. Man merker VELDIG fort turbulens i et lite fly, så skyene er kjekke å styre unna.. Hvertfall første turen.. Vi ligger nå å koser oss på 3000 fot og det er klart for litt manøvere i lufta.. Første vi skal er å ta en "stall".. Dette kiler i magen! Man sette snuta opp, opp, opp, helt til det begynner å pipe og bråke inne i cockpiten.. Man mister alt av løft og man begynner å dale nedover! FOR en følelse! Dette er noe man vil kunne komme seg greit ut av.. Man vil ikke falle bakover når man kjører på bakhjulet på en motorsykkel.. Så da vet man hva man burde gjøre om man kommer for langt bak.. Man har ikke fullt så lyst til å falle ned fra 3000 fot, så dette er helt ok å ha kunnskap om!
  Jeg kunne skrivd MASSE om dagens tur.. Men kort oppsummert, var det som en dyr berg og dal bane tur.. I morgen er det klart for flytime nr 2.. Jeg gleder meg!

Leonardo da Vinci sa en gang;
For one you tasted flight, 
  You will walk the earth with your eyes turned skyward; 
  For there you have been, 
  And there you will return"
 
I agree!

Håper alt er bra hjemme i fedrelandet, det er hvertfall helt utrolig fantastisk rett over dammen :-)

I'm reading flystuff rest of the kveld!  

1 comment: